Duurzaam veranderen

Duurzame verandering? Gebruik het organisatiecanvas

Verlopen de bedrijfsprocessen stroef? Of wil je gewoon het allerbeste uit je onderneming halen? Met het organisatiecanvas van Workitects neem je elk aspect van je bedrijf onder de loep en evolueer je op een duurzame manier naar een innovatieve arbeidsorganisatie. 

Slimmer organiseren met een integrale aanpak

Leidinggevenden die van brandje naar brandje sprinten. Teams die in een sterke groeiperiode werden gevormd maar doelgerichtheid missen. Werkstress die de pan uit rijst. Het zijn maar enkele problemen die zich kunnen voordoen wanneer de bedrijvigheid de arbeidsorganisatie ontgroeit.

Daarom ontwikkelde Workitects het organisatiecanvas. Dit helpt om je organisatie op een integrale manier in beeld te brengen en te evolueren naar een innovatieve arbeidsorganisatie.

Dit doe je volgens twee basisprincipes:

  • Je volgt een logische opbouw
  • Je bekijkt zowel de structurele als de culturele kant van de organisatie

Een leidraad op maat

Het eerste basisprincipe van Workitects is dat er een logische volgorde bestaat bij het ontwerpen van een organisatie. De volgende vier organisatievragen geven de richting aan:

Structuur en cultuur: onlosmakelijk verbonden

Het tweede basisprincipe van Workitects? Elke organisatie is opgebouwd uit zowel technische als mensgerichte bouwstenen.

Het organisatiecanvas, met bovenaan vier mensgerichte bouwstenen (cultuur) en onderaan vier technische bouwstenen (structuur) schetst een volledig beeld van een organisatie. 

De structurele kant focust op de kenmerken van het soort werk dat wordt gedaan. De culturele kant belicht de kenmerken van de mensen in de organisatie. Die culturele bouwstenen zijn het bindmiddel dat van een groep mensen een gemeenschap maakt.

Jouw organisatie in acht bouwstenen


Visie

De bestaansredenen, prioriteiten en waarden van een bedrijf. De visie ligt aan de basis van elke keuze of beslissing die wordt gemaakt. 

Leiderschap

De visie komt tot leven via leiderschap. Wie neemt welke verantwoordelijkheden op? 

Teams

Hoe wordt er informeel gecommuniceerd en feedback gegeven? En in welke mate vertrouwen en helpen collega’s elkaar? 

Individu

Wat wordt er van individuele medewerkers verwacht op het vlak van competenties en gedrag om de visie te realiseren? 

Proces

Alle activiteiten die moeten worden georganiseerd om de vooropgestelde prestaties te leveren. 

Macrostructuur

Het geheel van afdelingen en niveaus die binnen de organisatie bestaan.

Microstructuur

De formele werkrelaties tussen medewerkers binnen een niveau, afdeling of team.  

Systemen

Wat is nodig om taken en beslissingen te realiseren: infrastructuur, procedures, werkinstructies, financiële of hr-systemen …?